Bijenzwerm


Wat is een bijenzwerm, en wat te doen:


Op nevenstaande foto's ziet u enkele voorbeelden van een zwermtros honingbijen. Zo'n zwermtros kan bijvoorbeeld ook onder een regengoot of in een fietstas gaan zitten.

Als u in uw tuin of in uw naaste omgeving zo'n zwermtros aantreft dan kunt u contact opnemen met een van de onderstaande imkers:


Noord / Wenum-Wiesel Chris van Asselt 055-3121239
06-44810742
 
West / Ugchelen Wim Steenbergen 055-5336605
 
West / Centrum Wim Dekker 055-5785875
 
Centrum Hanneke Konsten 06-20220711
 
Noord-Oost Anneke Blanken 055-3670330
 
Oost / Osseveld Piet Griffioen 055-3667868
 
Zuid Anneke Steinebach 06-13040622

Let op:
deze imkers worden ook regelmatig gebeld met meldingen van hommelnestjes, kolonies van solitaire bijen of wespennesten. Dat heeft niet zoveel zin, want hier mogen of kunnen imkers niets mee. Hommels en solitaire bijen zijn beschermd, en voor verwijdering van een wespennest kunt u contact opnemen met de lokale ongediertebestrijding.


Nog meer over de bijenzwerm


Voor mensen die het nog nooit hebben meegemaakt is een bijenzwerm een indrukwekkende en misschien ook wel angstwekkende gebeurtenis.

Vooral als deze nog vliegt.

In dat geval kunt u er ook beter niet tussen blijven staan. Niet omdat zo'n zwerm agressief is,

integendeel !! ,

maar een ongelukje zit soms in een klein hoekje. Denk bijvoorbeeld aan een bij die (door de wind) per ongeluk verstrikt raakt in je haar, of op een plekje landt waar de bij dan later bekneld raakt. Onder je arm bijvoorbeeld. Zo'n bij steekt wellicht toch.
Ze moet dit echter zelf met haar eigen dood bekopen. Vandaar dat een honingbij dat slechts in uiterste nood doet.

Zwermen is voor onze honingbij de natuurlijke manier van voortplanten.
Daartoe zullen de werkbijen eerst speciale cellen bouwen, zwermcellen, waaruit dan later de jonge koninginnen worden geboren.
Voordat dat gebeurd is gaat de oude koningin met de helft van de bijen in de kast een nieuwe woning zoeken. Vaak doen daarna de eerst geboren jonge koninginnen dat ook nog (imkers noemen dat nazwermen).

Tijdens dat zoeken van een nieuwe woning gaat de zwerm tussentijds vaak ergens hangen: de zwermtros. Meestal gaat zo'n zwermtros wel op een beetje een beschutte plaats hangen: in een boom, in een heg, tegen een etalageruit, in een fietstas, enz. De gekste plaatsen zijn denkbaar.

Vanuit de zwermtros gaan speurbijen op zoek naar een nieuwe woning. Zodra dat is gelukt zal de zwermtros weer oplossen en vertrekken. Maar ..., als er geen geschikte woning wordt gevonden dan blijft de zwermtros op dezelfde plaats zitten!

In Nederland zijn er voor onze honingbij nauwelijks nog geschikte woonplaatsten. Zo zijn er nauwelijks nog holle bomen. De kans dat een zwermtros ergens blijft hangen is dus zeer groot. Vooral als dit een goed beschutte plek is. Zo'n zwermtros gaat dan ter plekke zelfs beginnen aan het bouwen van bijenraat.
Zo'n volk is daarmee direct veel moeilijker nog te verwijderen, en vervolgens zal zo'n volk in de daaropvolgende winter zeker ten gronde gaan. Terwijl een bijenvolk normaal gesproken in een bijenkast goed de winter kan overleven in een zogeheten wintertros.

Wacht het spontane vertrek van de zwermtros dus niet af, maar neem zo snel als kan contact op met een imker die de zwermtros wil weghalen!


Beter een handvol bijen, dan een korf vol vliegen.